Har det minskat med casinoreklam på tv?

Har det minskat med casinoreklam på tv?

PUBLICERAD: 29 Mar 2023 | UPPDATERAD: 29 Mar

Att använda sig av tv som medium för att nå ut till nya målgrupper och människor har visat sig effektivt för många olika typer av företag. Det är något som nya casinon med svensk licens också använt sig av för att få ut budskapet om sina produkter. Men trenden pekar samtidigt åt ett annat håll, när det blir allt mindre vanligt med casinoreklam mellan tv-program på linjär tv. Den stora frågan är vad det egentligen beror på?

 

En stor del av intäkterna för olika tv-kanaler i Sverige kommer från reklamintäkter. För att få affären att gå ihop behöver man sälja exponering till andra företag, som använder sig av tv-kanalen för att nå ut till människor och målgruppen som kan vara svåra att nå på annat sätt.

Som reklamfenomen handlar tv-reklam om att främst öka det som man brukar kalla brand awarness, eller varumärkeskännedom på svenska. Det är ett begrepp som syftar till igenkänning hos målgrupperna. Om man har hört talas om ett varumärke tidigare är man också en troligare framtida kund. Det ligger med andra ord i företags intresse att så många som möjligt känner till varumärket, vet man vad man gör och att man i förlängningen har förtroende för produkten eller tjänsten som ska säljas.

Där har tv-reklam visat sig vara ett mycket effektivt sätt att nå ut. Det har många företag inom en rad olika branscher fått erfara, både i Sverige och i utlandet. Det pratas exempelvis ofta om att det är världens dyraste sekunder att köpa en reklamspot i den amerikanska sändningen av Super Bowl. Det är finalen på den amerikanska fotbollssäsongen. Det i sig är en tradition som miljontals amerikaner har varje år. Det gör att företag kan nå rakt ut till miljontals människor på en och samma gång.

I Sverige har tv-reklam länge varit ett bra sätt för nya företag att nå, men också för gamla företag att fortsätta finnas i människors medvetande. En bransch som har anammat tv-reklamen som medel för att nå ut till potentiella kunder är casinobranschen. Det pratades länge om att casinoreklam var den övertygande majoriteten av all reklam på tv, men på senare tid har trenden avtagit en aning.

Vad kan det finnas för förklaringen till att det upplevs som att casinoreklam blir allt mer ovanligt som tv-reklam? Låt oss gå igenom ett par olika förklaringar.

 

Den nya svenska spellagen har förändrat synsättet

Sedan den 1 januari 2019 gäller en ny svensk spellag. Den har haft flera konsekvenser på spelmarknaden i Sverige, men en sak som regleras är hur spelbolagen får bedriva sin marknadsföring. Det är ett regelverk som är anpassat för flera olika medier och som inte minst påverkar hur spelbolag eller nätcasinon väljer att göra i sina tv-reklamsnuttar.

Det här är något som också myndigheten Folkhälsomyndigheten har granskat, och som man vill hålla koll på framöver. I spellagen står det att spelreklamen ska vara måttfull och inte rikta sig till personer som är minderåriga, och som därmed inte får utnyttja spelprodukterna. Det är mått som kan vara lite svåra att mäta, men myndigheterna Folkhälsomyndigheten och Spelinspektionen har ändå i uppdrag att kontrollera detta.

Det faktum att spelbolagen hela tiden måste anpassa sig till den svenska spellagen tros dock vara en av förklaringarna till att spelreklam blivit allt mindre vanligt mellan tv-program. Det finns inte minst en rädsla att straffas med sanktioner om man anses ha brutit mot regelverket kring hur spelandet får marknadsföras.

 

TV har fått konkurrens av nya medier

En annan förklaring till att spelbolag och nätcasinon inte är lika synliga i tv-reklam längre är det faktum att det nu finns massvis av andra kanaler som är mer attraktiva. Det går att marknadsföra sig i sociala medier, på YouTube, i diverse poddar och med organiskt innehåll på den egna hemsidan.

I slutändan handlar det om att väga olika marknadsföringsinsatser mot varandra för att hitta vilken som kan tänkas vara mer effektiv. Många spelbolag och nätcasinon har kommit till slutsatsen att tv-reklam inte längre betalar tillbaka i samma höga utsträckning som tidigare. Det kan vara mer effektivt med direktreklam som leder kunderna rakt in på sajten, snarare än varumärkesbyggande reklam som är svårare att konvertera till betalande kunder.

 

Vill du ha fler film- och serietips, nyheter eller annat som har med streaming och tv att göra så kan du läsa fler artiklar här på bloggen


Inlagt: 29 Mar 2023

Alla artiklar