Hur effektiv är egentligen casino-reklamen som sänds i TV?

Hur effektiv är egentligen casino-reklamen som sänds i TV?

PUBLICERAD: 07 May 2024 | UPPDATERAD: 07 May

Casino-reklam som sänds i TV har blivit ett allt vanligare inslag i våra vardagsrum. I princip varenda reklampaus som går på TV:n så ser vi reklaminslag för svenska nätcasinon som försöker locka spelare genom generösa erbjudanden.

Att casinoindustrin växer så det knakar är det ingen tvekan om. Men samtidigt som de svenska casinosajterna köper all mer reklam i svenska medier, har en ny trend börjat att växa fram. Fler och fler svenskar har börjat att spela på casinon utan svensk licens. Dessa sajter är licenserade utanför Sverige, och får därför inte göra reklam i svensk TV. Så medan svenska casinon förlorar allt fler spelare till den internationella marknaden, hur effektiv är egentligen spelreklamen som spelbolagen lägger över en miljard kronor på per år?

 

Spelbolagen och TV-reklamen

Sverige omreglerade sin spelmarknad i 2019, och införde samtidigt ett svenskt licenssystem. Det innebär att alla spelbolag som vill verka inom den svenska marknaden måste inneha en giltig licens från Spelinspektionen.

När ett spelbolag har svensk licens får den vända sig mot en svensk målgrupp. Här ingår t.ex:

  • Att göra reklam i svenska medier och på svenska hemsidor
  • Erbjuda svensk valuta och svenskt språk
  • Erbjuda verifiering med BankID, och svenska betaltjänster som Swish och Trustly.

I Sverige finns idag 55 spelbolag med licens. Ett spelbolag kan ha flera nätcasinon under samma licens, så den totala andelen nätcasinon i Sverige är över 100. Detta leder naturligt till en hög konkurrens bland casinosajterna, vars produkter oftast är väldigt lika varandra.

Reklam i traditionella medier, och framför allt TV-reklam, är ett av de mest effektiva sätten att nå ut med sin produkt. Den som syns mest, lockar flest spelare helt enkelt. Därför lägger spelbolagen stora pengar på marknadsföring.

Enligt spelinspektionen så lade svenska spelbolag 3,4 miljarder kronor på spelreklam under 2022. Detta är förstås en enorm summa, och faktum är att spelbolagen ligger i topp när det kommer till de branscher som lägger mest pengar på reklam. Samtidigt är det en minskning med 15% från föregående år.

 

Utländska casinon vinner mark

När den svenska marknaden omreglerades, passade regeringen på att införa hårda restriktioner på de licenserade spelbolagen. Detta är ett initiativ för att främja ansvarsfullt spel, och att inte uppmana svenska spelare att spela överdrivet.

En av de mest omtalade lagarna är att man förbjudit svenska spelbolag att ge ut fler än en bonus per spelare. Och just bonusar är någonting som ligger casinospelare nära om hjärtat.

Detta har fått följden att många svenska spelare numera själva letar upp casinon utan licens i Sverige, ofta genom casinoportaler som Testarna. Det är nämligen så att det inte finns några lagar som säger att svenska spelare inte får spela på casinon utan svensk licens.

Dessa utländska casinon gör heller inte någonting olagligt genom att acceptera spelare från Sverige, så länge de inte riktar sin marknadsföring specifikt mot en svensk publik.

I takt med att allt fler storspelare lägger sina pengar på casinon utan svensk licens, så minskar den svenska marknaden i värde. Svenska spelbolag gör mindre vinst, och kan således lägga mindre pengar på spelreklam.

 

Är spelreklamen fortfarande viktig i Sverige?

Det är ett faktum att antalet spelare som håller sig inom den licensierade marknaden minskar. Och det är svårt för svenska spelbolag att göra någonting åt saken. Det är helt enkelt inte möjligt att konkurrera med den stora andel utländska casinon som kan ge ut obegränsat med bonusar, när de själva inte kan matcha deras erbjudanden.

Men även om marknaden numera är mindre än förut, så måste de spelbolag som verkar på marknaden fortfarande försöka vinna mark. Så på det sättet är spelreklamen viktig. Dock är det troligt att reklam-köpen kommer fortsätta sin nedåtgående trend. I takt med att mer och mer pengar går från den svenska marknaden till den utländska spelmarknaden, så kommer spelbolagen få mindre pengar att lägga på marknadsföring.

Kanske är det bra, då många svenskar har tröttnat på att majoriteten av reklamen vi ser i svensk TV kommer från just spelbolagen.

 

Vill du ha fler film- och serietips, nyheter eller annat som har med streaming och tv att göra så kan du läsa fler artiklar här på bloggen. Om du vill kika på tv tablå idag kan du navigerar till startsidan.


Inlagt: 07 May 2024
Kategori: Övrigt

Alla artiklar

Kategorier